fredag 4 februari 2011

Morey-Saint-Denis 1997, Louis Jadot

Trots helsidesannonser och lovsång i bloggsfären under det senaste halvåret så krävdes det en uppföljningsnot från Frankofilen innan polletten trillade ned hos undertecknad. En e-beställning och någon vecka senare så sitter vi nu här och sniffar mogen Bourgogne. Sämre kan man ha det. 



Morey-Saint-Denis 1997 kommer i en ljus transparent rödbrun skepnad. Vi häller upp direkt efter att korken dragits och vi belönas med en underbart ljuvlig doft. Bara doften i sig motiverar ett köp. Rena lustgasen, humöret höjs direkt ett par grader och världen ser lite ljusare ut. Vinet bjuder på mognadstoner, fin mineral, syrliga körsbär, salmiak, lagerblad och salvia. Frankofilens och Finare Vinares använder "båthus" och tjärat rep" för att beskriva toner i doften. Dessa stjäl jag utan betänkligheter - det är en klockren beskrivning. Här finns ett helt litet fiskeläge med tjärade båtar och bryggor. Snygg syra och sval röd frukt, de syrliga körsbären och liten kryddighet gör att vinet känns läskande och munkänslan är tilltalade. Ett riktigt sympatiskt och gott vin. Absolut bäst var det svalt direkt ur flaskan. Det här dricker jag gärna igen - snart.



5 kommentarer:

  1. Jag väntar lite till på att öppna mina flaskor. Undrar bara hur länge jag orkar vänta?

    Jag gillar Jadot, trots att de har väldigt mycket ek i vinerna. Man vet hur de ska smaka, så det gillar jag. Grabba en Jadot, och jag blir i alla fall sällan besviken.

    SvaraRadera
  2. Syrah - det är bara att ge upp och kapitulera. Definitivt njutbart nu och jag undrar om det kommer ske någon utveckling åt det bättre?

    SvaraRadera
  3. Mmm, visst är den fin? Kul att den levererade.

    SvaraRadera
  4. mm.. två kvar av fyra. Hoppas nu bara att de återstående två är friska. En klockren kombo är kittosten Soumantrain, lite snällare än Epoisses men lika skönt rinnig och inte lika 'stickig'. Har ännu inte funnit någon vin som passar lika bra.

    SvaraRadera
  5. Frankofilen - Yes, helt underbart. Jag har kommit på mig själv med att reflektera över vinet så här i efterhand. Hur ofta gör man det...

    Fredrik - vi håller tummarna. Jag har förstått att det är en påtaglig risk för flaskvariation. Lucky so far..
    Fantastiskt när är man hittar de där matchningarna som lyfter helheten. Vi laddar bössan och ger oss ut på Soumantrainjakt. Tack för tipset!

    SvaraRadera